Zo krijg je in de herfst/winter toch voldoende vitamine D binnen

Voeding   |  Zo krijg je in de herfst/winter toch voldoende vitamine D binnen

 

September is gestart en meteen voelen we het verschil in temperaturen en zonlicht: de herfst is begonnen. Met kortere dagen en langere nachten is het soms moeilijk om voldoende zon en bijbehorende vitamine D op te doen.

Want wist je dat niet zomaar alle zonlicht daarvoor voldoende is? De aanmaak van vitamine D kan enkel als de UV-kracht groter is dan 3. Als trucje kan je kijken naar je schaduw: wanneer die korter is dan jijzelf lang bent, dan maakt je lichaam vitamine D aan. Enkel in de maanden mei tot en met augustus is de zon daarvoor krachtig genoeg. Kom tussen 11 uur en 15 uur minstens een half uur zonder zonnecrème naar buiten in de volle zon en breng je hoeveelheid vitamine D op peil.

In de eerste drie maanden daarna kan je lichaam nog teren op de reserve die het opdeed, daarna geldt dat niet meer.

Vitamine D als krachtig medicijn

Vitamine D is een verzamelnaam voor meerdere soorten stoffen, waaronder vitamine D2 en vitamine D3. De vitamine D3 is het bekendst. Want dat is de vitamine die je lichaam opneemt door zonlicht en voedingsmiddelen, de vitamine waar we het hierboven over hadden. Vitamine D2 is de synthetische vitamine die je dokter vaak voorschrijft in combinatie met vitamine D3 wanneer je een tekort hebt.

Vitamine D is een enorm belangrijke bouwsteen van onze lichaam en zorgt ervoor dat ons lichaam goed functioneert.

Een tekort van vitamine D kan vervelende gevolgen hebben:

  • Vermoeid, depressief
  • Slecht gebit, pijnlijk tandvlees
  • Stress, met eventueel te hoge LDL en te lage HDL cholesterol tot gevolg
  • Ademhalingsklachten
  • Spierzwakte en botpijn

Hoe tekort wegwerken?

Een indrukwekkend lijstje dat het belang van deze vitamine benadrukt. Maar hoe kan je deze vitamine nu buiten de zomermaanden opdoen?

Voedsel

Er zijn heel wat voedingsmiddelen die de aanmaak van vitamine D bevorderen. Paddenstoelen, eieren en zuivelproducten leveren een kleine hoeveelheid aan. Ook vette vis (zalm, tonijn, makreel) is hier goed voor, en is vanwege de hoeveelheid onverzadigde vetten ook meteen goed voor je cholesterolwaarden. Tot slot werkt ook levertraan en visolie hier goed voor.

Supplementen

Omdat voeding maar een beetje bijdraagt aan de dagelijkse noodzakelijke hoeveelheid, zijn supplementen aan te raden. En dat geldt heus niet alleen voor kinderen of senioren; iedereen is gebaat bij deze vitamine. Voedingsspecialisten raden aan om iedere dag tijdens de herfst en wintermaanden tenminste 2000ie vitamine D3 bij te nemen voor het behoud van een goede gezondheid.

Hopelijk heb je de afgelopen maanden veel zon opgedaan en heb je wat vitamine D als reserve opgeslagen. Vergeet echter niet om voldoende gezonde vetten te eten en supplementen te gaan bijhalen om de donkere wintermaanden te overbruggen! 


Terug naar het overzicht

Blijf op de hoogte