Sintactie
Met deze middeltjes slaap je beter

Tips & Tricks
Met deze middeltjes slaap je beter

Gemiddeld slapen we ⅓ van ons leven. Die slaap hebben we hard nodig. Als we uitgeslapen zijn voelen we ons beter, verhoogt onze concentratie en herstellen we sneller van fysieke inspanningen.

Maar wat als je slaapproblemen hebt?

De oorzaak van je slaapproblemen

Om de verstoring van je slaap aan te pakken onderzoek je best eerst wat de oorzaak is van je slaapproblemen.

Als we de wetenschappelijke kant van de slaap bekijken, zorgt de stof melatonine ervoor dat we ons slaperig voelen, en bijgevolg ook slapen. Serotonine daarentegen, zorgt ervoor dat we wakker worden. Een verstoring in die balans kan één van de oorzaken zijn van jouw slaapprobleem.

De balans in evenwicht

Het komt er dus op neer om de balans melatonine/serotonine niet te verstoren. Maar hoe wordt die balans verstoord?

  • Bijvoorbeeld door teveel blootstelling aan sterk licht 's avonds of te veel activiteit in de avond, maar ook een tekort aan bepaalde aminozuren kan verstorend werken.
     
  • Ook stress en zorgen kunnen verstorend werken. Maar ook simpele zaken als een slecht bed en een onrustige omgeving zijn niet bevorderlijk.
     
  • Cafeïne kan je ook uit de slaap houden. Alcohol kan soms helpen bij het inslapen, maar het heeft een negatief effect op de kwaliteit van de slaap en maakt vaak dat je weer vroeg wakker wordt.
     
  • Tijdens een depressie kan de balans van serotonine en melatonine ook verstoord zijn,  wat kan leiden tot te weinig, maar ook tot teveel slaap.

Zo verbeter jij je slaap

  • Zorg voor een duidelijk dag- en nachtritme; overdag actief en ’s avonds en ’s nachts rust
  • Vermijd te veel activiteit, te spannende films en moeilijke gesprekken in de avond
  • Overdag voldoende lichamelijke inspanning werkt slaapbevorderend
  • Wees zuinig met cafeïne en alcohol
  • Zorg voor een rustige en comfortabele slaapplaats
  • Zorg voor een goede voeding, maar vermijd te grote maaltijden ’s avonds
  • Zorg ’s avonds voor gedimd licht, dit bevordert de melatonine aanmaak

Slaap supplement

Als al de bovenstaande tips niet werken, overweeg dan om een slaap supplement te proberen. Maar pas op, er bestaan zo veel supplementen dat je twijfelt welk supplement jou het best zal helpen. Wat dan?

Bij Origin’O vind je enkel biologische voedingssupplementen van natuurlijke oorsprong. Deze supplementen zorgen ervoor dat de juiste stoffen aangevuld worden en in balans blijven. Zo speelt bij de eigen aanmaak van melatonine het aminozuur tryptofaan een belangrijke rol. Via een supplement vul je dan het tekort aan bepaalde stoffen in je lichaam weer aan.

Onze medewerkers in de winkel helpen je graag bij het zoeken van het meest geschikte slaap supplement voor jou! 



Ontdek meer

Nieuwsbrief


Blijf op de hoogte van de laatste activiteiten.
Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Deze website gebruikt cookies

Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Deze kan je weigeren indien je dit wenst.

Meer informatie over cookies