Sluiting 21/07 en 22/07
5 tips om verantwoord te sporten in warm weer

Tips & Tricks
5 tips om verantwoord te sporten in warm weer

1.  Voldoende water drinken

Zowel voor, tijdens als na het sporten is het belangrijk om voldoende water te drinken. Een volwassen persoon moet gemiddeld twee liter water per dag drinken. Ben je daarnaast van plan om nog te sporten, tel daar gerust nog een liter bij.

Tijdens het sporten ga je zweten en zo verlies je vocht. Om te vermijden dat je lichaam uitdroogt, dien je dus het verloren vocht weer aan te vullen. Een fles water mee nemen tijdens het sporten voorkomt dat je tijdens je activiteit uitdroogt. Neem bijvoorbeeld om de 15 à 20 minuten een goede slok water.

Om ook je zout en mineralen op peil te houden kies je best voor isotone drankjes tijdens (en na) het sporten.

2.  De gepaste kledij

Hoewel de temperaturen het toelaten, is het geen goed idee om bijvoorbeeld in bloot bovenlijf te sporten. Je kiest beter voor ademende sportkleding, zodat het luchtig om je lichaam hangt en het zweet goed wordt opgenomen.

Zo vermijd je ook dat grote delen van je lichaam aan de felle zon worden blootgesteld.

Bescherm ook zeker je hoofd en ogen. Een zonnebril voor je ogen en een pet of buff om je hoofd te bedekken.

3.  Bescherm je huid

Op plaatsen waar je sportkleding niet reikt, stel je je lichaam bloot aan de (felle) zon. Zorg er dan ook voor dat je huid optimaal beschermt is tegen de zon. Smeer daarom je huid in met ecologische zonnecrème. (link naar artikel over ecologische zonnecrèmes?)

4.  Vermijd sporten over de middag

Over de middag, wanneer de zon het hoogst staat, reiken de temperaturen tot het maximum. Staat er een training gepland op de dag van een hittegolf? Probeer dan om ‘s morgens of ‘s avonds je training te doen.

5.  Pas je afstand en intensiteit aan

Hou je rekening met alle voorgaande tips? Dan hoeft er op zich geen probleem te zijn. Doe het die dag gewoon wat minder hard, minder gek en minder veel. Start ook niet te snel, zo went je lichaam aan de warmte.



Ontdek meer

Nieuwsbrief


Blijf op de hoogte van de laatste activiteiten.
Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.